Världens godaste frukost!!

God morgon, God morgon!

Gud vad skönt att vara ledig såhär på en måndag när solen skiner och vädret är perfekt!
Vaknade i morse och va sugen på en riktigt god frukost och inte den vanliga havregrynsgröten som min lilla mage får varje dag. Så tänkte jag att lite hemmagjord musli med vanilj youghurt och fruktsalad hade varit perfekt.. och det va det också! Den godaste frukosten jag har ätit på länge!! Inte ska man vara självisk utan jag tycker att ni alla är värda en sån perfekt start på dagen så här kommer receptet.. Mängden som jag angivit är inte exakt eftersom jag bara hittade på lite sådär undertiden.. så självklart kan ingredienserna och mängden ändras för att passa just vad du tycker om, men här är hur jag gjorde det:


Ingredienser:

2 msk Hackade pistage nötter
2 msk Hackade cashew nötter
1/2 dl  Havregryn
1-2 msk Sirap eller Honung

Vanilj youghurt
1 Apelsin
1 Kiwi
8 Vindruvor
1 handfull Färska Blåbär
1 bit Dragon fruit

Jag började med att förbereda själva muslin.. Hacka nötterna som du ska ha i muslin. Jag använde en handfull pistage nötter och en handfull cashew nötter. Det är inte så noga med att det är jämt hackat utan bara dela ner dem i lite mindre bitar, fast det är gott om man behåller några stycken hela! Använd de nötterna du tycker om eller vad du har hemma helt enkelt: mandlar (hela, hackade eller skivade), cashews, pistage, jordnötter, valnötter.. ja precis vad du känner för men de ska vara osaltade (tycker jag iaf). Värm en stekpanna på spisen tills den är riktigt varm.. häll sedan nötterna och havregrynen  i den torra stekpannan och rosta dem.. tänk på att hela tiden röra eftersom havregrynen bränner så lätt. När de börjar bli lite gyllen bruna så ringlar du sirapen eller honungen över musli blandningen och rör. (Genom att använda sirap eller honung i muslin så får den en så söt och knaprig smak på sig. Typ som brända mandlar) Nu kan du stänga av värmen men tänk på att röra blandningen ordentligt. När du väl har hällt på sirapen så behöver du bara blanda ihop allting ordentligt sen kan du ta stekpannan åt sidan och låta blandningen svalna i stekpannan. Undertiden så skär du ner frukten i lite mindre bitar. Här bestämmer du igen precis villken frukt du vill ha.. tex: äpple, apeslin, banan, kiwi, melon, vindruvor, färska bär, persika.. du kan även använda lite russin eller annan torkad frukt! Nu när du är färdig med frukten så har muslin svalnat tillräckligt. Rör om i muslin så att den delar sig igen eftersom sirapen kan få den att klibba ihop när den svalnar.
Häll musli blandningen ner i en skål, häll youghurten (kan använda vilken smak du vill på youghurten eller filmjölk) på muslin och lägg sen frukten överst!       
Voila, världens godaste frukost!!



Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Sara

bjuder du på frulle sen när du kommer hem;)

2009-03-16 @ 11:21:06
URL: http://susannauhlen.blogg.se/
Postat av: Anonym

kolla nu i min blogg får du se bilder på den lilla :),

2009-03-18 @ 15:52:25
URL: http://bloggis.se/pokerface

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0